Nykyiset autonavaimet
Moderneissa autojen avaimissa on siru, vaikka sen toiminta ei näy kuljettajalle. Avain voi olla sirullinen ilman, että avaimessa olisi keskuslukituksen kauko-ohjainta tai muitakaan nappeja.
Sirullisista avaimista on olemassa monta eri nimitystä, kuten transponderiavain, ajonestoavain, siruavain tai sähköinen avain. Sirullinen avain liittyy ajonestojärjestelmän toimintaan.
Jos sinulla on auto, jonka avaimessa on siru, kannattaa avain ostaa asiantuntevasta liikkeestä. Nettikaupasta avainta tilatessa monelta on jäänyt usein siru tilaamatta, tai se on ollut vääränlainen automerkkiin nähden. Huomioithan myös, että sirullisessa ajonestoavaimessa ei ole automaattisesti keskuslukitusta tai mekaanista avainta. Suomessa sirulliset avaimet tulivat pakollisiksi vuoden 1997 jälkeen myytäviin autoihin, mutta joissakin varhaisemmissakin malleissa siru voi jo olla.
Kaikki Suomen teillä liikkuvat ajoneuvot eivät käytä sirullisia avaimia. Hyötyajoneuvoissa ei ajonestopakkoa ole, mutta sirulliset avaimet ovat tehneet tuloaan myös kuorma-autoihin vuodesta 2007 alkaen. Toisaalta esimerkiksi Japanista ostetussa autossa ajonestojärjestelmää ei välttämättä ole. Suomessa sirulliset avaimet ovat trendinä pienissäkin ajoneuvoissa kuten moottoripyörissä, mopoissa ja skoottereissa.
Sirullisten avainten valmistus onnistuu meiltä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Käytössämme on Kolme eri menetelmää siruavainten valmistukseen.
Sirun kloonaus
Edullisin vaihtoehto on kloonata alkuperäisen avaimen siru. Tällöin uusi siru sisältää saman tiedon minkä alkuperäinen eli se on täydellinen kopio alkuperäisestä. Näin avaimia on kaksi kappaletta, mutta auton mielestä avaimia on edelleen yksi. Jos joku löytää auton hävinneen avaimen sillä voi käynnistää auton.
Testeri ohjelmointi
Turvallisempi vaihtoehto on opettaa autolle uusi avain erillisellä laitteella (testerillä). Tämä onkin ainut tapa tehdä lisäavaimia mikäli uudessa avaimessa on keskuslukituksen kauko-ohjain, sillä uusi kauko-ohjausavain pitää opettaa erikseen autolle.
Kun uusi avain tehdään tällä menetelmällä auto ymmärtää, että se on uusi, erillinen avain. Käytännössä tämä tapahtuu menemällä auton luo jäljellä olevien avainten ja uuden avaimen kanssa. (Tämän vuoksi toivomme, että autosi on pysäköity lähistölle eli esimerkiksi Kuopion toriparkkiin tai kauppakeskus Vihtorin eli Anttilan parkkitasanteelle.) Ensin poistamme auton muistista kaikki avaimet ja sen jälkeen ohjelmoimme autoon kaikki avaimet uudelleen, mukaan lukien uusi avain. Näin ollen jokaisella avaimella on oma muistipaikka ja auto erottaa jokaisen avaimen erikseen. Samalla auton muistista poistuu kaikki ne avaimet, mitkä eivät ole olleet ohjelmointihetkellä paikalla. Asiakas voi olla näin turvallisin mielen, ettei autoa voida varastaa hävinneellä auton avaimella.
Eeprom- ohjelmointi
Eeprom ohjelmointi on kaikista ohjelmointitavoista se vaativin ja kallein. Se on myös se viimeinen keino, kun kaikki yllä mainitut vaihtoehdot on käyty läpi tai eivät ole syystä tai toisesta mahdollisia.
Tässä tapauksessa uuden sirun tiedot haetaan suoraan auton ajonestojärjestelmän ohjainlaitteesta. Käytännössä joko me puramme ohjainlaitteen autosta tai asiakas toimittaa meille ohjainlaitteen, jonka jälkeen me puramme sen. Etsimme piirilevyltä tarvittavan muistipiirin ja luemme avainta koskevat tiedot. Näin pääsemme käsiksi siihen tietoon, jonka avulla voimme tehdä sirun autoon.
Eeprom-ohjelmointi on myös ainut keino joissakin merkeissä, kun viimeinen avain tai ohjelmointiavain on hävinnyt (esim. Toyotan vuosimallit 1997-2012).
Lopuksi teemme asiakkaalle todistuksen, jossa näkyy uuden avaimen tekopäivämäärällä kyseisen auton avainten määrä. Todistuksessa on myös fyysisen avaimen jyrsinnumero ja muut tarvittavat tiedot siltä varalta, että se viimeinenkin avain häviää. Jälkimmäinen vaihtoehto on vakuutusyhtiöiden suosittelema.